Finns det något värre än oansvariga hundägare?



Svaret till det är nej, jag skulle kunna stirra mig blind på alla idioter som får äran att köpa hund men som inte kan ta hand om den! Igår inträffade en incident som nästintill fick mig att komma tillbaks till tiden då man va 15 och slog ner folk för att man blev så jävla upprörd och rent av förbannad! Nu undrar ni säkerligen vad det va som hände? Två vänner till mig bestämde sig för att ta en elva veckors amstaff/pitbull valp på prov, de har redan en hund och hade inte planerat att skaffa en till. Men pga. den misär som valpen levde i så kände de sig skyldiga att hjälpa den! Den lilla valpen levde i ett hem med människor som aldrig tidigare haft hund och som även va rädda för honom. Han fick gå ut en, ibland två ggr om dagen. Han hade inga leksaker, vilket ledde till bitande på sladdar och annat. Fick han nån träning? Nej! Fick han nån kärlek? Nej! Inte nog med det så tvingades den lilla valpen vara ensam i över åtta timmar om dagen då "familjen" arbetade. Har han fått alla vaccinationer och blivit chippad? Nej! Har dom kollat upp hans stora navelbråck? Nej! Bara det jag skrivit nu ser jag som mer än bara djurplågeri, man tar för fan inte en hund om man inte har tid eller råd med den! För att beskriva situationen lite mer så är dessa människor av utlänsk bakgrund, å nej jag är absolut inte rasistisk nu men vi alla vet att människor från andra länder inte tar hand och vårdar sina djur så som vi gör i Sverige. Tyvärr men det är så det är i vissa länder och kulturer, men då kan man ju ställa sig frågan va fan de tar hem en hund från första början?!

För att komma till det som skedde igårkväll... Vi hade varit ute på sista kvällspromenaden när den lilla valpen visar tecken på att den måste skita, något den försöker men inte lyckas med. Han ramlar ihop, gnyr å skakar. Om och om igen försöker han, men utan resultat. Vi går hem med honom och jag följer med för att se hur det går. Väl hemma är det samma sak, tillslut ger den lilla valpen upp och går å lägger sig. Han kurar ihop sig till en boll och gnyr till om man tar på magen. Där ligger han, skakandes och gnällandes - ett tag. Tills han tillslut verkar halvt livlös. Under tiden har vi ringt till både Bagarmossensdjursjukhus och ägaren. BDS säger att vi ska komma in med honom akut, ägaren säger att dom kommer å hämtar honom men tar in honom imorgon. Det blir ett samtal till polisen då BDS säger åt oss att ringa dit, men där av utan hjälp. Så där står vi tre, helt maktlösa med en liten valp som ropar på hjälp. Ägaren kommer och det uppstår ett tumult omkring oss, höjda röster, skrik och svordomar. Det va länge sen jag va så arg, det va länge sen jag blev så här upprörd som jag blev igår. Jag ville bara gå fram å lappa till den där oansvariga och själviska ägaren för allt vad jag bara kunde. Ett sånt hat mot en människa jag aldrig tidigare träffat får mig bara att inse vilken djurvän jag faktiskt är! När de sedan säger: Vi har inte råd. Nehep, men vad synd för er då. Det borde ni ha tänkt på innan ni skaffade en hund från första början! Det som va droppen var när hon sedan kastar ut sig: "Dör han så dör han", whattafuck?!?! Hade ni varit där just då så lovar jag er att ni hade blivit rädda för mig på riktigt, så jävla arg och frustrerad som jag blev. Det hade lätt kunnat leda till någonting helt annat, hon fick mig att se rött helt enkelt! Hur fan kan människan säga så? Har hon igen moral i kroppen, inge vett i huvet?!?! Dom jag va med hade till och med erbjudit sig själva att ta in honom, varav att det dras av på priset de skulle betala för honom om de nu valde att ta honom (vilket de redan hade valt). Men nej, de gick dom inte med på. Det ända som snurrade i deras huvud var pengar, pengar, pengar. Inte brydde vell sig dom om utifall valpen dog eller mådde skit, så länge de fick den kosing dom skulle ha för honom. Jävla idioter!

Jag har ingen aning om hur det gått för valpen, det jag vet är att dom som ville ha honom ska göra allt de kan för att få tillbaka honom. Å jag hoppas verkligen att dom lyckas, för han förtjänar att komma till ett bra hem där han kan få all den kärlek och träning han behöver. Det är verkligen synd att "människors lycka" ska låta en liten idivid få lida. Skulle jag få bestämma så skulle jag utrota alla dessa själviska jävlar på en gång!

(Nej det är inte hunden på bilden)


Be careful...
Postat av: pimpXprincess

Nej, fyfan vad hemskt! Vad arg jag blir! Åhh!

Postat av: Areyanna

Håller helt med dig, har man skaffat en hund får man se till att ta hand om den med, det gäller oavsett vilket djur man skaffar sig tycker jag. Speciellt de raser som kräver mera kunskap eller vård och omsorg. Amstaff hundar kan va världen vackraste hundar och härligaste sällskaps hundar och inte alls hemska kamphundar om de behandlas på rätt sätt =) En av mina favorit raser=) Även om jag vet att den rasen aldrig kommer funka hos oss då jag har ryggproblem=/ Får nöjja mej med våran söta Maui, en japansk spets på 1½ år =)Håller tummarna att det löser sig för den stackars valpen! Kramar!

2010-03-18 @ 16:46:34
URL: http://areyanna.blogg.se/
Postat av: pauline

ja de är väldigt skönt :D_

ja men de är väl itne så tokigt de heller:)

2010-03-18 @ 17:00:01
URL: http://paulinesjogrensdiary.blogg.se/
Postat av: pimpXprincess

Svar: Inte jag heller. Det är galet hur hemska människor det finns :/



Jodå, vi hade det jättemysigt!

2010-03-18 @ 17:42:16
URL: http://pimpxprincess.blogg.se/
Postat av: pimpXprincess

Svar: Nej, jag tycker att det bör räcka med att man stänger dörren faktiskt. Det fungerar ju så länge ingen envisas med att låta den vara öppen i alla fall, hehe! Dörren är ju precis utanför mitt rum, så jag stör mig sjukt mycket på att den är öppen ibland. Haha!

2010-03-18 @ 17:43:13
URL: http://pimpxprincess.blogg.se/
Postat av: Elsa - Fotoblogg

sv: går i 7an ;) jo de är toppen, ska du hitta på i helgen då? <3

2010-03-18 @ 17:53:36
URL: http://lucki.blogg.se/
Postat av: emelie

hej :)

fin blogg,

kolla gärna in min :)

2010-03-18 @ 18:01:51
URL: http://plimplom.blogg.se/
Postat av: pauline

hiihi ja :)

hur äre idag förresten?(:

2010-03-18 @ 18:41:38
URL: http://paulinesjogrensdiary.blogg.se/
Postat av: hermy

sv: hahaha aa det sant.

oj 24 va stor du e:)

2010-03-18 @ 18:56:56
URL: http://heeermela.blogg.se/
Postat av: hermy

sv: haha oj jag menar 22

2010-03-18 @ 18:57:23
URL: http://heeermela.blogg.se/
Postat av: Elvira Eriksson

När man skaffar ett djur ska man fan kunna ta hand om det, annars kan man stoppa upp fingret där det inte skiner.

2010-03-18 @ 19:02:47
URL: http://elviraes.blogg.se/
Postat av: The Twilight Series

Hejhej!

Vi är fyra tjejer som driver bloggen som handlar om Twilightserien!

Kika gärna in och lägg gärna till oss på bloglovin, men det är inget tvång!



Ha en fortsatt bra kväll!

Kram

TTS

2010-03-18 @ 19:59:09
URL: http://thetwilightseries.blogg.se/
Postat av: ERICAPERZZON

Men gud det finns människor till allt! Usch jag blir arg och ledsen av att läsa det här:(



/E

2010-03-18 @ 20:44:52
URL: http://ericaperzzon.se

Ditt namn:
VIP?
Din mailadress:

Din bloggadress:

Din kommentar:




Blogg listad på Bloggtoppen.se
Blogg Topplista
bloglovin
Personligt
Vardagsbetraktelser bloggar

Personligt
BloggRegistret.se