Purè dags...



På torsdag blir Milo 4 månader, vilket innebär att han får börja äta pureèr. Jag har sett fram emot det jätte länge, det ska bli så roligt att få se hur han reagerar, om han gillar det osv. Jag själv tror att han kommer vara glad i mat och äta det mesta, redan nu är han ett litet matvrak. Hur va era barn vid första kontakten med mat? Gillade dom det? Vad började ni ge dom för något? Gjorde ni eget eller köpte ni i färdiga burkar? Är det något jag bör tänka på? Dela med er av era erfarenheter, för det är alltid lika roligt att få läsa om hur det va för andra. Ge mig gärna tips och råd också, det uppskattas alltid!


Be careful...
Postat av: Liselotte,22 år & mamma till Lilly 22 månader & Léone född 28/11♥

Ja här hemma kommer vi nog starta lite smått med mat redan denna vecka fast lillan inte blir 4 månader förens om om en vecka. Gjorde iordning lite hemmagjord morotspure igår & idag blir det lite potatis/majs pure. Gjorde aldrig egna med Lilly men jag hörde hur mycket pengar det går åt per år med burkar & då fick jag lite smått panik haha.



Ja det är bara bra här hemma. Lite trött men annars så =) Hur är det själv då?



Kram

Postat av: Emelie - 18år & mamma till Elias 101101

Till mig sa dom att vi skulle börja ge honom gröt.. När man sen kunde äta gröten riktigt (inte puta ut det utan svälja utan konstigheter) skulle vi börja ge puréer. Elias blir snart fem månader och har provsmakat puréer i drygt en vecka bara..

2011-03-21 @ 12:57:48
URL: http://nilsonee.blogg.se/
Postat av: Angelica - Mamma till Netlié e

Vi prövade morot, potatis, palsternacka & majs, men Netlié gillade inget utav de så vi prövade med lite mer riktigt mat till henne istället.. Den från 6 månader och de älskade hon :) så hon ligger lite före i matvägen, vid 6 månader åt hon 8 månaders maten osv.. :)

2011-03-21 @ 13:37:13
URL: http://alltidgela.blogg.se/
Postat av: Sofia-mamma till Vilja född med läpp och käkspalt

Jag började med någon tsk gröt på morgonen. Sen vid lunch fick hon 1-2 tsk morotspure och så höll jag på ganska länge.

Jag köpte burkar. Visst,det är lätt att göra egen mat men jag prioriterade tid med Vilja istället för att behöva stå och laga massa burkmat.



Vilja gillade inte mat speciellt mkt från början utan man fick länge ge henne ersättning efter maten.

Där runt 7 månader blev det bättre och hon åt mycket bättre.

Här runt året har det verkligen släppt och hon äter själv och grisar och säger "mmmm" till maten. Nu äter hon samma som vi äter.



Gör plockmat där runt 8 månader. Koka kött,potatis och grönsaker och låt han plocka maten. Jag ångrar att jag inte gjorde det utan gav burkmat sålänge. Hon blev så van vid puread och såsig mat. Det var ingen höjdare..



Dock så ger jag burkmat från 1 år eller 15 månader ibland. Om jag inte hinner laga mat eller liknande. HOn äter det. Och det är skönt!

2011-03-21 @ 16:14:09
URL: http://underbaravilja.blogg.se/
Postat av: ninni

Ett tips är att inte blanda/ ge olika puréer varje dag i början, om han skulle vara allergisk eller reagera mot något så vet du inte vad det är. Gen te.x potatis i några dagar testa sen vidare, då vet du på en gång vad det är han inte tål om han blir prickig eller får ont.

Sen att ge lite gröt är ett bra tips, finns ju från 4 månader.

2011-03-21 @ 17:50:24
URL: http://ninnisgravid.blogg.se/
Postat av: sofia linnea mamma till mio

hej sötnos!



Jag började smått vid 4 månader, och provade först att göra egen potatis pure. det va INTE populärt, det bleb antagligen för grovt ochstora bitar i.. Men man kan alltid blanda i lite bröstmjölk i början för att vänja över bebisen lättare ;)



alla purer blir populärare med tiden. ge inte upp om han vägrar någon speciell, det kan ändras ganska otippat. Vi fick ge varannan sked med päron pure för att ens få mio att vilja öppna munnen när det serverades torsk och grönsaker tex.... nu äter han den somalla andra sorter utan problem :) hoppas att det går bra för milo att prova men det gör det säkert :D kraam

2011-03-22 @ 07:51:32
URL: http://sossomarkskog.blogg.se/
Postat av: Tina

Det tog några veckor innan Nellie vänjde sig med mat. Men det är klart det är ovant för dom i början och dom vet inte hur dom ska göra. Nu äter hon jättebra och gapar efter mer och häromdagen åt hon nästan upp en hel burk med torsk, potatis o morötter. :)

2011-03-22 @ 10:26:41
URL: http://aniit.blogg.se/
Postat av: Sara

Hejsan, du skulle kunna låta han smaka en sked av nånting redan nu, allting som står för en viss ålder (månad) måste inte ske på exakta dagen.

Han är ju 4 månader om några dagar så det skadar ju inte :D



Intressant blogg du har, jättekul att läsa :D

kram

2011-03-22 @ 22:24:00
URL: http://scarlstedt.blogg.se/

Ditt namn:
VIP?
Din mailadress:

Din bloggadress:

Din kommentar:




Blogg listad på Bloggtoppen.se
Blogg Topplista
bloglovin
Personligt
Vardagsbetraktelser bloggar

Personligt
BloggRegistret.se