Vecka 23 ♥



Idag går jag alltså in i vecka 23, å som ni kan se så har magen vuxit en hel del sen jag visade den sist. Det är helt sjukt hur fort det går, veckorna bara drar förbi! Va fan, det känns liksom som om det va igår jag tog grav testet. Men det är skönt att det går så pass fort som det faktiskt gör, för jag längtar ju efter den lilla nå otroligt!



Nu är du 23 veckor gången (eller gravid i 24:e veckan, om du föredrar att räkna så). Ser du fram mot förlossningen? Om du har så mycket energi att du hoppar omkring av glädje, kan din bebis ta del av det eftersom både hörsel och balanssinne är välutvecklade nu. Dessutom kan den blinka. När du nått vecka 24 är din bebis såpass utvecklad att den har en överlevnadschans om den skulle födas för tidigt. För varje vecka som går kommer din bebis att mogna mer och mer och bli bättre rustad att möta världen utanför din kropp.
Bebisen väger nu strax över ett halvt kilo och är nästan 30 cm lång från hjässa till häl. Hörseln är välutvecklad och den kan höra din röst (som under vatten), dina hjärtslag och de mullrande, gurglande och kurrande ljud din mage och tarm gör. Höga ljud som bebisen ofta hör inne i livmodern, t ex hundskall eller dammsugaren, kommer förmodligen inte att låta otäcka efter födseln.

Många studier pekar på att bebisar i magen ofta gillar klassisk musik – av någon anledning särskilt Vivaldi. Pröva att spela Quattro Staggione och se om bebisen reagerar. Lugnar den ner sig när musiken är långsam och blir livligare när den är snabbare? Vem vet, du kanske bär på en blivande dirigent!

Din bebis hörsel fortsätter att utvecklas och lungorna håller på att förbereda sig inför livet utanför. Den sväljer fostervatten, men kommer förmodligen inte att bajsa förrän den är född.  Om bebisen föddes nu så skulle den ha en liten chans att klara sig (ca 16%), förutsatt att den får rätt vård. I detta stadium spelar varje dag i livmodern roll. Om bebisen föds nästa vecka, vid 24 veckor, skulle överlevnadschansen öka till 44%.

Du kanske börjar känna dig klumpig och ovig nu när din tyngdpunkt förflyttat sig. Tandköttet blöder eventuellt när du borstar tänderna och du kanske har fått knoppnavel? Sådant kommer att gå tillbaks till hur det var förut efter förlossningen.


Be careful...
Postat av: emelie -

Nej, vad fuskigt, haha! :D Men jag köpte tre par igår för 30kr så, hihi. Hoppas du har haft en bra dag :)

Postat av: Tina

Haha nej det skulle inte min sambo heller gå med på. Men det var häftigt. :)



Här är det bra lite trött efter lagat mat och grejat. kram

2010-07-28 @ 19:45:15
URL: http://aniit.blogg.se/
Postat av: paulinee

sån söt mage(:



allt är bara bra med mig idag, hur äre med dig?(:

2010-07-28 @ 19:47:57
URL: http://paulinesjogrensdiary.blogg.se/
Postat av: Jessica

förstår vad du menar:) mitt svar finns på bloggen.



Va roligt att du ska bli mamma:) hur länge har ni varit tillsammans ?

2010-07-28 @ 19:58:35
URL: http://beeautiiiful.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! görs?

2010-07-28 @ 20:04:36
URL: http://fotobliixtt.blogg.se/
Postat av: Anonym

jorå här är det bra, trött bara ^^

ååh älskar bebisar är sååå söööta :D:D

2010-07-28 @ 20:04:40
URL: http://liveonetime.blogg.se/
Postat av: Sandra ackefjord

Vad magen har växt :)

ta vara på tiden då du är gravid, sen börjar verkligheten.

Då går det ännu fortare!

Jag kommer ihåg första dagen i lekis och nu har avslutat grundskolan och ska börja gymnaiset!

Det har gått alldeles för fort tycker jag. ^

Jag hänger inte med mitt liv.

Swiiisch, så jobbar jag och sen bilder familj.

Jag fattar ingenting, tiden går så fort. :O



Hur har du haft det idag? :)

2010-07-29 @ 00:26:32
URL: http://sandraackefjord.blogg.se/
Postat av: Malin

Härlig mage =)

Ser att du har bf 2 dagar efter mig, inte så länge kvar nu.

2010-08-03 @ 21:12:16
URL: http://www.metrobloggen.se/malinfaltz
Postat av: Carro

jo men man blir ju aldrig lika smal och vacker som man var innan man fick barn tyvärr. bristningarna försvinner inte och mammahullet sitter oftast kvar. och man får en riktigt hemsk rumpa tkr jag xD

2010-08-19 @ 16:34:34

Ditt namn:
VIP?
Din mailadress:

Din bloggadress:

Din kommentar:




Blogg listad på Bloggtoppen.se
Blogg Topplista
bloglovin
Personligt
Vardagsbetraktelser bloggar

Personligt
BloggRegistret.se